Myöhässä, muualla tai kadoksissa
Tällä viikolla on ollut paljon
asioita, jotka pitäisi hoitaa, mutta hyvin vähän on saatu aikaiseksi. Kimbilion
avaaminen on myöhässä. Jotta turvakoti voisi ottaa vastaan asiakkaita, se pitää
rekisteröidä, budjetti pitäisi viimeistellä, ihmisiä palkata ja huoneita sisustaa.
Mama Mmari tarvitaan rekisteröintiin ja ihmisten palkkaamiseen ja muutenkaan
päätöksiä ei voida tehdä ilman häntä. Hän oli viikon muualla, kaukana etelässä
jättämässä hyvästejä naisille, jotka ovat olleet hänen vastuullaan, kun hän on
ollut hiippakunnan nais- ja lapsityön osaston johtaja. Nyt vastuu on luovutettu
eteenpäin. Matroona Kristiina Killan pitäisi valmistella budjettia ja
lukujärjestystä, mutta hänellä ei ole tietokonetta. Hän ei voi saada
tietokonetta, työntekijöille ei voida alkaa maksaa palkkaa, kanalaa ei voida
rakentaa eikä huoneiden sisustusta voida viimeistellä, koska Suomesta lähetetty
raha on eksynyt jonnekin kansainvälisten transaktioiden synkmetsään.
Tiistaina tutustuin taas uusiin
Kimbilioa koskeviin dokumentteihin, todetakseni, että tarvitsemani dokumentit,
eli kurssisuunnitelmat ja uusin budjetti olivat muualla. Onneksi muualla oli
suomalaisten yhteistyökumppanien hallussa, koska sieltä ne sai pyytämällä.
Keskiviikkona ostin Matroona Killalle Kimbilio muistitikun, ja kopion siihen
kaikki tiedostot, jotka olin tehnyt tai saanut koskien Kimbilioa. Matroona Killa
tutustui sisältöön vasta tänään minun läppärilläni, koska hänellä ei ole
tietokonetta.
En ole kummoinen lintubongari, mutta tämä kiinnitti huomion. Eikös vesielementtien pitäisi lisätä kaupungin viihtyvyyttä? |
Torstaina Paralegal Centerillä päivä
oli kohtalaisen tavan omainen. Luin lehteä, jossa pureuduttiin alkoholin aiheuttamiin
ongelmiin. Aamupäivän pyörittelin silmiäni miettiessäni, että jos opiskelijoiden
alkoholinkäyttö johtuu siitä, ettei yliopisto-opiskelijoita monitoroida,
milloin ihmiset ovat niin vanhoja, että heitä ei enää tarvitse monitoroida? Kun
heidän lapsensa menevät yläasteelle?
Tämä alkoi kuitenkin vaikuttaa
pikku seikalta, kun pääsin artikkeliin, jossa käsiteltiin alkoholin yhteyttä
seksuaaliseen väkivaltaan. Jutussa haastateltu sosiaalityöntekijä nimittäin
kertoi kuinka kuusi kahdeksasta raiskauksesta ja kaksi viidestä lapsen
seksuaalisesta hyväksikäytöstä oli onnistuneesti soviteltu, ja oikeuteen
jouduttiin menemään vain jäljelle jääneissä tapauksissa. Lapsia koskevissa
tapauksissa käytettiin ilmausta ”individuals were reconciled”. Tapaukset olivat Dar es Salaamista
vuodelta 2016
Muistan istuneeni Lempäälän
poliisi asemalla joulukuussa 2013 jonkin asiakirjan takia. Välivuoteni oli
kesken, mutta opiskelupaikka Turun oikeustieteellisessä oli vastaanotettu. Tulevana
juristina päätin lukea odotustilassa tarjolla ollutta esitettä
sovittelumenettelystä. Esitteessä todettiin, että sovittelun soveltuvuus
riippuu tapauksen yksityiskohdista ja rikostyypistä. Esimerkiksi
perheväkivaltatilanteisiin sovittelun katsottiin sopivan huonosti. Esitteen
sanat ”sillä mitä soviteltavaa uhrilla olisi?” jäivät mieleen.
Kysyin järkyttyneenä
paikallisilta, että mitä tuolla sovittelulla tarkoitettiin, ja paikalla ollut
juristi vahvisti, että Tansaniassakin kaikki yllämainitut tapaukset olisi
pitänyt käsitellä oikeudessa. Virkailija oli tehnyt virheen. Päätellen tavasta,
jolla hän kertoi sovitteluista lehdessä, tuollaiset virheet eivät kuitenkaan
taida olla kovin vakavia.
Pelkään tapani käsitellä tätä aihetta
olevan liian kevyt ja pinnallinen. Halusin kirjoittaa, sillä ellemme tiedä,
mitä kolmannessa maailmassa tapahtuu, olemme vähemmän motivoituneita tekemään
sitä vähääkään, millä ehkä voisimme auttaa. Minulla ei kuitenkaan ole sanoja,
jotka tuntuisivat järkeviltä tämän asian käsittelyyn. Ymmärrätte vääryyden ja
lohduttomuuden.
Perjantaina hiippakunnan
työntekijä, jolla on oikeudet tarkistaa Kimbilion tili, oli muualla, eikä rahan
etsintä edennyt. Kävin muistilistani läpi Matroona Killan kanssa (joka tuli
myöhässä), ja totesin, että suurin osa asioista vaati Mama Mmarin huomiota. Saimme
sentään pankkiin tarvittavat paperit tulostettua.
Lauantaina en voinut tehdä etsiä
sovellusta budjetin tekoon aamupäivällä, koska nettiyhteys oli hukassa. Päädyin
lukemaan Raamattua ja rukoilemaan. Huomasin tarvitsevani pitkää hartaushetkeä
ja ihmettelin, miksi sain sen aikaiseksi vasta, kun ei ollut muuta tekemistä.
Kuin vastauksena kysymykseeni sunnuntai aamuna Pastori saarnasi rukoiselämän
kurinalaisuudesta. Minulle saarna oli harvinaisen suora vastaus kysymyksiin,
jotka lauantaina rukoillessani esitin. Minä uskon, että kysymys oli
johdatuksesta.
Dalladalla sisältä, oli aikaa kuvata kun bussi seisoi |
Sunnuntai illan vietin suomalais-tansanialaisen perheen kanssa: äiti Hanna on suomalainen ja isä Dennis tansanialainen. Lucas ja Amanda puhuttelevat vanhempiaan äiti (tai äiskä) ja baba. Lasten piti päästä uimaan, mutta vesi oli muka liian kylmää. Tosin ensimmäisen hypyn jälkeen vauhti kiihtyi ja lopulta henkilökunta tuli kertomaan uima-ajan päättyneen. Hannan kanssa keskustellessa sai sopivasti vertaistuke Tansaniaan sopeutumiseen. Dennikseen oli hauska tutustua, vaikka hän olikin suuren osan ajasta muualla: puhelimessa tai juttelemassa tutuille, joita hänellä on vielä enemmän kuin isännälläni, joka on apulaispiispa. Dennis on valtion virkamies ja kotoisin alun perin täältä Morogorosta. Hänet nimitettiin virkaan aika yllättäen perheen ollessa toisella puolella maailmaa. Eihän virkaan nimitys hakemusta vaadi.
Tänään käytiin pankissa, tosin
seurakseni lähtevä työntekijä oli tunnin myöhässä. Rahoista ei tiedetty. Minun,
Mama Mmarin, Matroona Killan ja Pääsihteeri Kinyamasongon kokous alkoi
iltapäivällä tunnin myöhässä ja pääsihteeri oli muualla. Iltapäivällä pankista
tuli viesti, että pääkonttorissakaan ei tiedetä rahoista. Tämän asian puolesta
saa rukoilla.
Farajan paketti |
Heippa, ja kiitos päivityksestä. Kovin turhauttavia tilanteita, inkompetenssia sielä täällä jatkuvasti, aikataulut laahaavat...silti osaat ja jaksat kantaa vastuusi. Siunausta ja hartaushetkiä tuleviin päiviin!
VastaaPoistaKiitos taas kerran rohkaisusta! On hienoa kun tätä lukee myös ihmiset, jotka tietävät Afrikasta ja ymmärtävät rukouksesta enemmän kuin minä itse.
Poista