Valmistautumista

Olen Paula Leppäkoski, Lempäälässä kasvanut ja nykyään Turussa asuva oikeustieteen opiskelija. Tein tämän blogin kertoakseni kuulumisiani ollessani vapaaehtoistyössä Tansaniassa, Morogorossa, jonne lähden tämän kuun 26. päivä. Morogorossa avataan näillä näkymin heinäkuun alussa Kimbilio-niminen turvakoti Tansanian naisille. Kimbilio-projekti on ollut minulle tuttu siitä asti, kun Lempäälän seurakunta sai tansanialaisen vierailijan 2011 ja päätti alkaa rahoittaa turvakodin rakentamista. Tämän vuoden alussa kysyin varovaisesti, olisiko minun mahdollista lähteä tekemään vapaaehtoistyötä Kimbilion hyväksi. Kysymykseeni vastattiin myöntävästi ja innolla sekä Suomesta että Tansaniasta, joten pian minulla oli jo lentoliput ja majoitus sovittuna. Minulle se, miten järjestelyjen osaset loksahtelivat paikalleen kuin itsestään, oli osoitus Jumalan johdatuksesta. Syksyllä rukoilin, että saisin käyttää kesäni merkityksellisellä tavalla, talvella Kimbilion projektijohtaja kirjoitti, että minua tarvitaan Tansaniassa, ja alle kahden viikon päästä olen Morogorossa.

Uskon oppivani Tansaniassa paljon, ja toivon voivani jakaa täällä jokaisessa kirjoituksessa jotakin hauskaa Suomen ja Tansanian kulttuurieroista, jotakin, mitä Afrikka ja afrikkalaiset ovat minulle opettaneet elämästä, ja jotakin, mitä Jumala on opettanut minulle matkalla.

Tähän asti olen oppinut, että tansanialainen lähettää terveisiä vanhemmille. Myös silloin, kun suomalainen ei itse ymmärrä mainita mitään vanhemmistaan. Olen oppinut, että tarkan tehtävän sopiminen on hyvin vaikeaa sähköpostin välityksellä afrikkalaisten kanssa. Ainakin, jos yrittää samalla pitää kiinni suomalaisen yliopiston asettamista aikarajoista ja palautuspäivämääristä. Olen oppinut, että unohdan asioita kaikista To Do -listoistani huolimatta, joten tarvitsen jotakin muuta, mihin luottaa. Koska To Do -listat ovat minun vahvuusaluettani, tarvitsen jotakin muuta kuin itseni. Minun on luotettava Jumalan suunnitelmaan, koska vain hänen suunnitelmansa ovat täydellisiä ja varmoja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kotiinpaluu

Myöhässä, muualla tai kadoksissa

Neljäs käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi